Hästarna på Ratkulla

Hästarna på Ratkulla
Scorpion, Cessi, Duke o Fellu :)

torsdag 9 februari 2012

Super-träning !

YES, dähä va kul !! Va bra man kan ha e som får fara ti Socklot å träna fö Sussu.
Ikväll ha ja då alltså vari ti Socklot på tja va ska ja kall e, bom/cavaletti-dressyr, kanske man kan säg :) Vi börja lektion me att endast skritt över en rad bommar, min utmaning var att få hästen att gå avslappnat o strecka på sej över bommarna, vilket ju int e Fellus starka sida, hon vill ju lätt bli på "ställe" å börjar gärna småtrava istället för att skritta lugnt å slappna av.
Några gånger fick vi till de riktit bra :) Sen höjdes några av bommarna i ena ändan, så F verkligen sku få lyfta på sina ibland liti för lata ben :) Sen gjorde vi samma sak i trav. I trav fick oxå trava-över ett litet kryss, OBS! TRAVA, *ehm* Fellu tänkt ju bara "Jee, hinder", Men me Sussus goda råd, så gick de rätt hyfsat o några gånger riktit bra, sen gjorde vi samma sak i galopp. Helt otroolit egentligen att man me så små "medel" som att komma ihåg yttern kan göra såå stor skillnad.. Ja fick verkligen en ahaa upplevelse under kvällens lektion.. De som ja tycker e bra me Sussu träningar, e att hon i princip hela tiden pratar och säjer när ja ska göra vad och att ja ska komma ihåg min yttertygel och oxå min inre :D å min skänklar osvosv... :) Man brukar väl säga att en tränare ska kommentera så lite som mäjlit eller hällst int alls under tiden man gör en uppgift, tex en del av en hopp bana eller liknande, men för min del VILL jag att min tränare skall kommentera och hjälpa mej på de sätt som Sussu gör, för annars blir de lätt att ja liksom låser mej och lämnar då hästen "i sticket", å då blir oftast till ingenting.. Eftersom ja ju har lite skräck för just hinder, så e de bara bra att min tränare pratar me mej under tiden jag närmar mej hindret, för då koncentrerar
jag mej på ridningen istället för på hindret :)

Så ett STOORT TACK till SUSSU för hennes superträningar !! :)

Nu blir de sängen så att ja int somnar i frissa-stolen imåron :D


//Ida

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har. :)
    /din småkusin marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så myki. E ganska nytt fö me dähär :D

      Radera